De næste 3 dage gik med lidt praktiske ting samt afslapning. Afslapning er vi blevet rigtig gode til i løbet af den tid vi har været her i Caribien. Mandag d. 29/3 fik vi også lige et kort besøg af Claus fra Papaya sammen med hans hustru og datter. Claus skal være med til at sejle Papaya tilbage til Europa i maj. Da de ikke kunne få familien over til Caribien i julen valgte han at tage hjem og så håbe på at kunne komme tilbage til båden. Det lykkedes for ham, og vi var glade for at hilse på ham og familien igen. Vi fik også afleveret en gasflaske til opfyldning, da de altid løber tør når man er ved at lave mad. Heldigvis kunne de fylde vores danske flaske uden problemer. Vi kan hente den igen onsdag inden kl. 16. På vejen hjem til båden kom vi forbi en lille butik som solgte gæsteflag og andre småting til båden. Vi mangler gæsteflag til Azorerne så vi ville lige se om de evt. havde det på lager, men det havde de ikke. De kunne dog få lavet et til os på bestilling men da vi hørte prisen, EC 125 = ca. DKK 300, hvilket var lidt i overkanten af hvad vi vil give for et lille flag.
Tirsdag d. 30/3 kunne vi hente vores genua efter reparation af UV-dug. Den var heldigvis færdig til tiden, og det ser ret godt ud. Det blæste en del så vi ventede med at montere det indtil vi sejler videre en af den næste dage.
Onsdag d. 31/3 skulle vi hen og hente vores gasflaske, men vi troede at vi kunne hente den omkring kl. 16.00 men det skulle åbenbart have været inden kl. 16.00 og vi var der lidt over 16.00. Ok det var der så ikke noget at gøre ved så må vi bare gå derhen igen i morgen tidlig når de åbner.
Vi fik også handlet lidt ind og på vejen hjem sejlede vi lige forbi Papaya for at hilse på. Vi blev inviteret ombord og blev der ca. 1 times tid hvor vi fik snakket om hvad der var sket siden vi sidst sås i Las Palmas i november sidste år. Herefter sejlede vi hjem til os selv.
Torsdag d. 1/4 havde vi besluttet os for at sejle over til Jolly Harbour på vestsiden af øen. Først skulle vi dog lige op og hente vores gasflaske. Herefter fik vi monteret genuaen og vi skulle også lige have fyldt vand på da vi næsten er løbet tør. Vi fik kaldt Antigua Slipway som er stedet hvor man kan få vand og diesel/benzin og kunne sejle derind med det samme. Det er også det sted i Caribien hvor vi har betalt mindst for vand. Vi kom af med EC 32 for ca. 450 ltr vand. Nu har vi så vand til ca. 3 uger. Nu var vi klar til at sejle til Jolly Harbour. Mesanen blev sat og da vi var klar af indsejlingen blev genuaen rullet ud og vi havde en god sejltur. Undervejs indhalede vi Papaya som var sejlet lidt før os, så det var lidt af en sejer. Papaya er en Dufour 42. Om eftermiddagen tog vi gummibåden ind til selve havnen i Jolly Harbour og fandt et ret stort og velassorteret supermarked lige på den anden side af vejen. I den anden ende af havnen lå der en større udstyrsbutik, så hvis man lige mangler noget til båden kan man måske være heldig at finde det der.
På vej til Jolly Harbour
Resten af påsken lå vi i Jolly Harbour, da der var udstedt sejladsforbud fra 1/4 om aftenen til 6/4 om morgenen. Samtidig var alle strande lukkede da de ville mindske spredning af Covid-19 i forbindelse med påskedagene. Dog var der mange både som sejlede både ind og ud af Jolly Harbour, så det blev ikke helt overholdt. Påskedag d. 4/4 tog vi gummibåden over til en lille strand som lå lige nord for ankerpladsen hvor vi ville gå en lille tur på en halvø som lå der. Det blev en lille fin tur til over til Five Island Bay. Selve halvøen var ikke noget særligt da det er et privatejet område som er lagt ud til bebyggelse af ferieboliger, men der er offentlig adgang mellem kl. 06.00 og 18.00.
Tirsdag d. 6/4 tog vi bussen fra Jolly Harbour indtil hovedstaden St. John’s. Det var en kort køretur på ca. 15 min og så kostede det kun ca. 7 kr pr person hver vej. Selve byen var ikke noget særligt. Der var et stort toldfrit område nede ved havnen hvor der normalt er stopfyldt af turister når krydstogtsskibene ligger til, men dem har vi ikke set nogen af, og de kommer nok heller ikke lige foreløbig. Vi fik dog set lidt af de få seværdigheder der var, bl.a Cathedral of St. John the Divine. Den var under renovering så vi kunne ikke komme ind og se den. Udefra lignede det noget fra en gyserfilm med ødelagte gravsteder og med naturen voksende over det hele.
Herefter ville vi ud og se romdestilleriet og evt. købe en enkelt rom med hjem. Som sagt så gjort men da vi kom derud kunne vi se at der ikke var åbent for offentligheden. Destilleriet lå ude i havneområdet så det var ikke så nemt at komme derhen. Vi gik tilbage til byen igen og fandt en hyggelig cafe hvor vi fik vores frokost hvorefter vi shoppede lidt, fik bl.a købt et par sandaler til Peter, et par shorts til mig selv. Lidt efter tog vi bussen tilbage til Jolly Harbour hvor vi handlede lidt inden vi tog gummibåden tilbage til Cap Maj.
Lidt billeder fra St. Johns:
Onsdag d. 7/4 sejlede vi i silende regn en kort tur på ca. 3 mil til en bugt lidt længere nordpå – Deep Bay – hvor der skulle være et stort vrag man kunne snorkle på. Men da det regnende det meste af dagen udsatte vi dykningen til dagen efter. Under hele sejlturen stod det ned med regn så vi blev godt våde. Da der var ca. 28 grader var det for varmt at tage sejlertøjet på så vi valgte at blive våde istedet for. Det tørrer jo igen.
Torsdag d. 8/4 tog vi på en lille gåtur op til en gammel borgruin på toppen af en bakke lige nord for ankerbugten. Det var en lidt hård tur derop af en meget stejl skrænt men der var en god udsigt over området når man først var kommet derop. Tilbage på båden var det tid til at sejle ud til vraget så Peter kunne komme ned og snorkle på det. Desværre var der meget dårlig sigt så han opgav. Istedet for tog han en tur ned under båden for lige at rense vores loghjul da den havde sat sig fast. Det var lidt begroet. lige som resten af bunden er, så den trænger snart til en lille afrensning.
Herefter var det tid til afgang efter vi havde fået vores frokost. Mesanen blev sat inden ankeret blev trukket op og så gik det ellers nordom øen. Den første halvdel af turen havde vi vinden lige i snuden så det var med motoren tændt. Da vi rundede den nordlige del af øen kunne vi rulle genuaen ud og slukke motoren, hvilken fred. En god times sejlads fik vi inden vi igen måtte tænde motoren og rulle genuaen ind da vi ændrede kursen. Vi fandt en plads ved Great Bird Island hvor vi kunne kaste vores anker og ligger nu sammen med en del både vi har set før; Globe (DK), Sanuti (BE), Anne-Mon (SE) og Lady Ann (SE).
Fredag d. 9/4 tog vi efter morgenmaden ind til Great Bird Island for at gå en tur rundt på øen. Der var 2 stier man kunne følge, den ene gik op på toppen af øen og den anden gik rundt nede på den lave del af øen. Vi tog først turen op til toppen. Der var lige lavet en ny trappe derop, så det gik ret nemt med at komme derop. Heroppe kunne man gå til den sydlige og til den nordlige ende af øen. Først gik vi hen til den sydlige ende og havde en god udsigt over revområdet, man kunne tydelig se hvor revene lå og hvor det yderste rev var som gav god bølgelæ indenfor. Herefter gik vi den nordlige del af øen hvor man kun kunne se vand så langt øjet rakte. Nede igen tog vi nu turen rundt på den flade del af øen, her kom man over til bugten på den nordlige side af øen hvor turbådene med dagturister lagde til. Om eftermiddagen tog vi gummibåden ud til en ø lidt længere ude, Hells Gate hvor der var hul igennem øen. Det er bølgerne som har eroderet materiale væk fra øen og så er der kommet et hul i den med tiden. Det var spændende at se når bølgerne slog ind igennem hullet.
Lidt billeder fra Great Bird Island
Lørdag d. 10/4 sejlede vi fra Great Bird Island ned til Green Island, en tur på ca. 10 mil. Mesanen blev som sædvanlig sat inden ankeret blev hevet op, da det er med til at holde båden op i vinden. Turen gik nu ud igennem en meget snæver revpassage hvor man godt nok skulle holde tungen lige i munden. Heldigvis kunne man tydelig se hvornår det begyndte at blive lavt så man kunne nå at dreje i tide. Vi kom igennem uden problemer selvom det var lidt spændende på et tidspunkt hvor dybden gik fra 15 m til 4 m på meget kort tid. Da vi var kommet ud på åbent hav og kursen sat sydover kunne vi slukke motoren og rulle genuaen ud, hvorefter vi havde en dejlig sejlads ned til Green Island. Her skulle vi igen ind bag revene men denne gang var det ikke så nervepirrende da der var god plads. Vi fandt en dejlig bugt hvor vi kun lå 3 både så det var ikke så overrendt. Et rigtig smukt og roligt sted. Der var ikke megen vind og bølger som generede os. Der var en del skildpadder som svømmede rundt i bugten. Det er så hyggeligt med dem omkring båden. Om eftermiddagen tog vi gummibåden ind til land, men desværre var der ingen stier på øen, så man kunne kun gå langs strandkanten.
Lidt billeder fra Green Island
Tilbage på båden tog Peter snorkeludstyret på og svømmede rundt på revene.
Søndag d. 11/4 tog vi ind til Green Island for at flyve lidt med vores drone da vejret var helt perfekt til dette. Desværre er der sket et eller andet med kameraophænget så kameraet hænger skævt. Det skal vi lige have fikset inden vi kan tage lidt billeder/film med dronen. Herefter tog vi på turens korteste sejltur, nemlig kun knap 2 mil. Vi sejlede fra Green Island over til en anden ankerbugt ved Ledeatts Cove.
Her så vi turens grimmeste båd.
Denne ankerbugt ligger i Devil’s Bridge Nationalpark, hvorfra der ikke er ret langt at gå ud til Devil’s Bridge. Vi er den eneste båd i bugten hvor vi ligger helt stille og roligt. Der er ingen vind eller dønninger som kan forstyrre os.
Efter frokosten tog vi gummibåden ind til land. Her er en lille bro til de lokale fiskere hvor vi fik lov til at fortøjer gummibåden. Herefter gik vi ud til Devil’s Bridge. Det er et område af kysten hvor der er eroderet materiale væk og så er der opstået en bro. Når de store bølger/dønninger slår ind på kysten står vandet op over denne Devil’s Bridge. Et fantastisk flot syn. Her blev vi et godt stykke tid da vi skulle se om vi kunne få det flotteste billede/film når bølgerne stod højt over broen. Vi tror det lykkedes at få nogle flotte motiver foreviget. Tilbage på båden hoppede Peter i vandet for at rense bunden, hvilket han lige nåede inden det blev mørkt. Nu håber vi at det kan ses på farten næste gang vi skal ud og sejle, hvilket er i morgen hvor turen går tilbage til Jolly Harbour på vestsiden af øen.
Devil’s Bridge