16/5 – 22/5
Mandag morgen mens vi sad og nød den sidste kop kaffe/the ude i cockpittet kom der en ung kvinde forbi. Det var havnefogden som gerne ville have betalingen fra os. Det blev ordnet, og så var vi klar til at gå på opdagelse i Avignon. I det 14. århundrede var Avignon den mest vigtigste by i Europa. Det var hovedsæde for den katolske kirke, repræsenteret af Palais des Papes, den største gotiske bygning i verden. Denne periode udstyrede Avignon med et glamorøst bybillede af gotisk og renaissance bygninger som idag er beskyttet af UNESCO’s verdensarv. Første stop var Jardin des Doms, et stort parkanlæg med en helt fantastisk udsigt over byen og over området omkring.
Herfra gik turen til den store kirke Notre Dame des Doms d’Avignon, katedralen i byen. Det var en meget stor og smuk kirke.
Nu var det tid til at besøge hovedattraktionen i byen, nemlig det store Palais des Papes. Pavehovedsædet flyttede til Avignon i 1309 fordi den valgte pave i 1305 var ikke ville møde den uro hans vaIg havde udløst i Rom. Herefter blev der valgt 6 paver inden hovedsædet flyttede tilbage til Rom i 1377. Selvom hovedsædet var i Rom, forblev paladset under kontrol af paverne i over 350 år, dog var der en periode hvor det var besat af antipave kræfter. Det var en kæmpe oplevelse at se dette enorme bygningsværk. Desværre var der mange steder hvor man ikke måtte tage billeder for at skåne vægmalerierne.
Næste stop blev Le Pont Saint Benezet, også kendt som Pont d’Avignon. Det er en bro fra Middelalderen over Rhône. Kun 4 buer står tilbage ud af de oprindelige 22 buer. Den var 915 m lang, store dimensioner for en bro bygget på det tidspunkt. Gennem de næste mange hundrede år blev broen ødelagt og genopbygget hver gang Rhône-floden gik over sine bredder. En sidste altødelæggende oversvømmelse i det 17. århundrede gjorde at den ikke blev genopbygget. Tilbage står 4 buer, St. Nicholas kapellet, men det er også meget smukt.
Nu var det tid til frokost som blev indtaget på den store plads – Place de l’Horloge. Avignon’s største torv som også huser rådhuset og Teateret/Operahuset. På pladsen står også en meget flot gammel karussel.
Resten af dagen slendrede vi bare rundt og nød den flotte by. Vi var også lige henne og se Rue des Teinturiers, en gammel gade som var det intense midtpunkt for Avignon’s silkespinnerier og farveindustri fra 1300-tallet og op til 1800-tallet. Ved siden af vejen løber Vaucluse kanalen og der er stadig 4 gamle vandmøller som vidner om den gamle industri. Langs med vejen står der nogle meget gamle træer som giver god skygge på en varm dag. Godt trætte i benene begav vi os nu tilbage til båden for at fordøje de mange gode indtryk vi havde fået af Avignon. Helt klart et besøg værd.
Tirsdag gik turen videre op ad Rhône-floden efter vi havde fået vores morgenmad. Vejret var igen rigtig godt med sol fra en skyfri himmel. Temperaturen nåede op over 30 grader så det var en rigtig varm dag. Da vi kom frem til den første sluse havde vi timet det helt rigtig, så vi kunne bare sejle lige ind i slusekammeret, fortøjre og så bare vente på at vi blev sluset op. Det tog i alt ca. 15 min. Ved middagstid kom vi frem til næste sluse hvor vi desværre måtte vente i næste 1 time før det blev vores tur til at komme op ad floden. Ventetiden blev brugt på at få lidt frokost. Det kan man jo ligeså godt bruge ventetiden på når det alligevel var blevet frokosttid. Denne gang tog slusningen ca. 20 min, og da vi sejlede ud af slusekammeret mødte vi den første sejlbåd på turen. Der er ikke megen trafik så for det meste har vi floden for os selv.
Kl. 14.00 ankom vi til St. Etienne-des-sorts, hvor der var en flydebro vi kunne lægge til ved. Den er kun lagt ud i sejlersæsonen. Vi var den eneste båd der den dag. Selve byen var meget lille og rigtig hyggelig.
Der var et vinhus hvor de solgte noget af den vin de producerede, så vi var lige forbi for at se om der var noget som kunne friste. Vi fik lov til at smage på deres forskellig produkter og endte med at købe 15 flasker, rød-, rose- og hvidvin til den nette sum af 82€. Det var meget billigt, og for at det ikke skulle være løgn, så blev vinen bragt ned til vores båd, da vi ikke kunne have det i vores lille rygsæk. God service.
Om aftenen holdt der lige pludselig en lille varevogn ind til siden, meget tæt på hvor vi lå, og det viste sig at de solgte madpandekager og dessertpandekager. Et kig på hinanden og vi blev enige om at vi måtte støtte dette fine initiativ, så vi købte et par madpandekager med ost, skinke og spejlæg. Det smagte rigtig godt. Om aftenen gik vi en lille tur op til nogle ruiner af en gammel kirke.
Onsdag morgen var der afgang ca. kl. 08.30. Da sluserne åbner allerede kl. 06.00 er det med at komme afsted så hurtig som muligt for at få sejlet så mange km som muligt. Der er nemlig lidt langt mellem byerne hvor vi kan ligge til. Nogen steder er der ikke vand nok til at vi kan nå ind til molerne. Igen i dag var det en flot morgen, selvom vi havde fået lidt modvind, men det kølede da det også i dag skulle blive over 30 grader. Da vi nærmede os den eneste sluse vi skulle igennem i dag måtte vi desværre næsten vente i 2 timer, da der var en del erhvervstrafik som skulle igennem først. De har nemlig førsteret til sluserne, og så må vi lystbåde vente.
Ved kaffetid kunne vi lægge til i den lille kommunale bådhavn i Viviers. Der var heldigvis en del ledige pladser da vi kom. Her var der alle fornødenheder, toilet og bad. Vi glædede os til at komme i bad, da sidste gang vi var i bad var i lørdags i Port Saint-Louis. Inden badet var vi lige en tur oppe i byen for at se lidt på den, og det var en rigtig god oplevelse. Byen havde mange smalle stejle gader og lignede noget fra middelalderen. Der skulle også være en middelalderfest senere på ugen. Rundt i byen var der skilte som viste hvilken vej man skulle gå for at få set det mest interessante, så dem fulgte vi og fik set hele byen. Inden vi gik retur til båden var vi lige forbi et stort supermarked for at få handlet lidt flere drikkevarer da de også har lovet meget varmt vejr de næste par dage.
Igen tidlig op torsdag morgen og afsted inden kl. var 08.30. Den første sluse var lige efter havnen, man kunne se slusen fra havnen, så vi kaldte slusevagten lige da vi sejlede ud af havnen. Vi var så heldige at komme med en passagerbåd ind i slusen, så ingen ventetid. Havde en rigtig køn tur op til den næste sluse.
Undervejs passerede vi en af Frankrigs atomkraftværker som ligger langs floderne. Dette var en af de større. Nogen havde malet kunst på det ene af køletårnene. Da vi var kommet igennem den næste sluse blæste det noget mere end det gjorde da vi tog afsted i morges og vinden blev ved med at øges. Det var heldigvis medvind. Ved 3. sluse kunne vi bare sejle ind i slusekammeret uden nogen ventetid.
Ved 16-tiden kom vi til havnen i Valence. De garanterede ca. 1,6m i indsejlingen, men da vi sejlede derind viste vores ekkolod 1,2m men vi kunne stadig sejle fremad, så det var nok bare begroning som den målte. Vi fandt en ledig plads på den yderste bro på udvendig side, og fik heldigvis hjælp af en flink mand da det blæste ret kraftigt da vi skulle lægge til. Her i havnen var der også en lille udstyrsbutik som heldigvis havde en af de kortbøger som vi manglede for at have kort helt til Belgien. Vi fik også betalt havnepenge og fik koden til toiletbygningen, så nu kan vi igen få os et bad inden vi sejler herfra igen og benytte deres toiletter i stedet for at fylde vores toilettank. Den sunkne båd er den sidste af slagsen, en Rhône kabel slæbebåd, som blev brugt i slutningen af det 19. årh. og begyndelsen af det 20. årh. De havde et kabel på bunden af floden og så brugte de strømmen og en kraftig motor til at slæbe op og ned af floden.
Da vi vågnede fredag morgen blæste det stadig meget, så vi besluttede at blive en ekstra dag. Den blev brugt på en tur ind til Valence. Selve havnen ligger ca. 2 km udenfor byen, men der var en flot sti hele vejen langs med floden indtil byen. Byen bestod ,som så mange af de byer vi har besøgt indtil nu, af en masse smalle gader, mange med brosten. Hyggelige torve med små cafeer og restauranter. Her var der også en del gamle byporte som lå ned mod floden. Fandt en lille hyggelig restaurant hvor vi fik vores frokost inden vi gik retur til båden.
Her gik vi igennem en meget stor park med en flot trappe og springvand. Da vi kom tilbage til båden fik vi hentet en ekstra rygsæk da vi lige skulle over og handle. Der lå nemlig et stort supermarked ikke ret langt fra havnen, så det var med at få handlet så meget ind som muligt. De store supermarkeder ligger ikke så tæt her på floden. Vi fik handlet ind til de næste par dage, da det snart er weekend, og da vi ikke lige ved hvornår vi kan få handlet ind igen. Det er ikke alle supermarkeder som har åbent om søndagen.
Lørdag morgen var vinden heldigvis løjet så vi startede allerede kl. 07.00 hvor vi sejlede ud af havnen. Der var åbenbart kommet lidt mere vand i floden end da vi ankom i torsdags, for der var ingen problemer med at komme ud. Vi skulle igennem 3 sluser idag, og den første lå lige kort efter havnen. Igen var vi heldige med at den var klar til vi kom derhen, og kunne sejle lige ind. Ved 2. sluse var der heller ingen ventetid så vi var hurtig videre. Ved den 3. sluse måtte vi lige vente på en peniche, som skulle før os ind. Da den var kommet ind i slusen kunne vi følge efter, så heller ingen ventetid her. Alle 3 slusninger var over 10 meter, så vi er efterhånden kommet et pænt stykke opad. Dagen igennem var det meget varmt og kun en meget let brise, som slet ikke kunne køle os af. Men vi havde en behagelig sejlads hele dagen. Vi kan nu se de mange vinmarker der er i Rhône dalen fra floden. Kl. 16.00 ankom vi til havnen i Les Roches-de-Condrieu, hvor der heldigvis var en ledig plads til os. Desværre kunne vi ikke få landstrømmen til at virke, da sikringerne sprang hele tiden. Om det var hos os eller hos nogen af de andre både fandt vi aldrig udad, men blev enige om at vi godt kunne undvære strøm. Da vi sejler for motor hele dagen har vi nok strøm på batterierne til en enkelt aften/nat uden landstrøm. Vi slår bare solpanelerne ud når solen skinner så de kan lade batterierne. Resten af dagen lavede vi ikke noget da det simpelhen var for varmt. Om aftenen gik vi en lille tur i byen, som ikke var noget særligt.
Søndag var sidste etape på Rhône floden. Efter vi havde afleveret skrald og fået påfyldt vand var vi klar til afgang. Vi havde kun 2 sluser idag, og de var ikke så høje som dem i går, kun ca. 7-10 meter høje. Vi havde heller ingen ventetid ved sluserne da vi var så heldige at komme med en peniche hvergang. Da vi nærmede os Lyon kunne vi se at der kom mere erhverv ved bredden af floden, og der var også meget mere snak på VHF radioen. Der stod på et skilt at man skulle kalde Lyon havn på kanal 12, så det gjorde vi. Men forstod ikke helt hvad de sagde da de kun talte fransk. Jeg fik fortalt dem at vi ville passere og at vi ville lægge til i lystbådehavnen. Vi hørte ikke mere fra dem så gik ud fra at alt var i orden. Vi sejler nu på Saônen, da lystbådehavnen ligger ud til den og ikke til Rhône floden. Man kan også kun sejle ca. 7 km op ad Rhône floden fra Lyon hvorefter den er spærret, så man skal op ad Saône floden hvis man vil videre nordpå. Vi fik en af de sidste pladser i havnen, så vi var lidt heldige. Vi skulle heller ikke betale havnepenge for den 1. nat, da der var havnefest, så det var gratis. Hvor heldig kan man være. Havnen ligger lige ved et meget stort indkøbscenter hvor vi lige var oppe og få en is, da det stadig var meget varmt.