Chipiona til Fuengirola

Onsdag d. 15/9 var vi klar til afgang kl. 10.30 efter at Peter fik betalt havnepenge og afleveret adgangskortet. Igen en dag for motor da vinden var svag og selvfølgelig kom den lige fra den retning som vi skulle sejle. Der var mange dønninger som fik båden til at rulle en del så man måtte holde godt fast når man skulle bevæge sig rundt omkring. Lige før ankomst til Cadiz skulle Peter på toilettet. Desværre kom der lige en lidt stor bølge som gjorde at han mistede balancen og for ikke at falde, tog han fra på håndvasken med det resultat at den brækkede af. Den kunne ikke holde til hans vægt. En ny ting til to-do listen. Vi fik anvist en plads i havnen efter 4 timers sejlads fra Chipiona, og resten af dagen gik med oprydning på toilettet så vi kan få håndvasken sat op igen i morgen. Så kan vi også lige få gjort rent hvor den har siddet. Vi skal også have lavet en ny ledning til landstrøm, da de mange steder her i Spanien har store 32 amp stik istedet for de normale EU-stik på 16 amp. Så vi skal lige have fundet en butik som sælger de stik som vi mangler.

Den afbrækkede håndvask

Torsdag d. 16/9 stod den på operation håndvask på toilettet. Der skulle lidt fiks-fakserier til for at få den sat op igen, da træet var flækket der hvor den var skruet op i skabet, så Peter måtte lige lave et beslag i stedet for. Han havde forsøgt at lime træet med epoxy men det holdt ikke. Heldigvis havde vi en aluminiumsliste ombord som han kunne lave beslaget af og efter nogen timers arbejde havde vi igen en funktiondygtig håndvask på toilettet. Om eftermiddagen gik vi en tur op i byen for at kigge lidt på denne spændende by. Vi var blandt andet inde og se den store katedral hvor vi også var oppe i det ene klokketårn. Herfra havde man en fantastik god udsigt over byen. Byen består af mange smalle gader hvor det ikke er muligt at køre med bil. Disse gader går på kryds og tværs så man kan næsten fare helt vild. Ind imellem er der så lige en lille plads med små cafeer og restauranter.

        

Fredag d. 17/9 stod vi tidlig op da vi skulle med et tog kl. 08.15, troede vi, til Sevilla, men da vi kom hen til banegården for at købe billet, fik vi at vide at det ville koste €61 for 2 personer hver vej, og man skulle have legitimation med for at købe billet. Det ville vi ikke betale så vi tog det næste tog, hvor det kun kostede €53 for 2 personer retur. Det første tog var åbentbart et lyntog som kørte helt til Madrid, hvor det vi skulle med, var et mellemdistancetog med endestation i Sevilla. Nu havde vi så lige lidt tid inden vi skulle afsted, så vi kunne lige ringe og sige tillykke med fødselsdagen til Camilla. Vi kom med toget og ankom til Sevilla 1,5 time senere. Nu skulle vi ud og se på byen og første stop var det mauerske palads Alcazar. Vi havde lidt svært ved at finde det da det lå lige bag nogle smalle gader. Man skulle købe billet et sted og selve indgangen til paladset lå lige bag ved katedralen. Vi fandt det dog omsider, fik købt billet og fik set paladset. Det er utrolig fint. Det bliver stadig brugt af den spanske kongefamilie, så der var nogle steder man ikke kunne komme ind og se. Vi brugte nok lidt over en 1 time derinde.

Alcazar

Efter frokost gik vi videre rundt i byen og kom forbi Plaza de Espana som er en af byens arkitektoniske perler. Det er 50.000 kvadratmeters spansk kulturhistorie. Pladsen foran er flankeret af smukke søjlegange, der er dekoreret med mosaikker af farverige kakler og keramiske flise som hver især repræsenterer Spaniens provinser. Det blev bygget til den Iberiske-amerikanske expo tilbage i 1929. Et spændende bygningsværk.

Herefter gik turen hen til katedralen og Giralda tårnet. Det var også en fin oplevelse. Først gik vi op i tårnet hvor der var en fantastik udsigt over byen, hvorefter vi gik en tur rundt i den imponerende kirke. Christoffer Columbus’s kiste findes her i kirken hvor den bæres af 4 mænd, så det ser ud som om den svæver.

 

Efter dette besøg var vi ved at være godt trætte i benene og i hovedet af indtryk, så vi fandt en lille restaurant hvor vi fik en kold øl inden vi skulle tilbage mod banegården. Vi havde returbillet til den sidste afgang kl. 21.50, men havde fået at vide at vi bare kunne få den lavet om til en tidligere afgang. Det ville vi så gøre, men da vi kom hen til billetkontoret fik vi at vide at alt var optaget så vi kunne ikke få den ændret. Så vi måtte pænt vente til klokken blev 21.50 før vi kunne komme hjem. Vi fik købt lidt til aftensmaden og fik en kop kaffe og en kage på McDonalds inden vi tog med toget. Godt trætte kom vi ned til båden.

Lørdag d. 18/9 sov vi længe, hvilket vi havde fortjent efter den lange dag i går, så det meste af formiddagen gik med morgenmad og oprydning herefter. Om eftermiddagen gik vi ind til byen for at se det sidste vi manglede inden vi sejler videre i morgen. Først gik vi på turistkontoret da vi havde set at der skulle være nogle gåture rundt i byen. Vi fik udleveret bykortet med turene indtegnet og valgte at tage den tur som gik langs med stranden rundt. Vi kom igennem flere flotte parkanlæg, først gik vi igennem Jardins de Alameda Apodaca og derefter i Parque Genoves. I Parque Genoves var der en alle med træer klippet i flotte faconer.

   

Herefter gik vi videre ud mod fyrtårnet. Det lå ude på en lille halvø hvor man lige skulle over en dæmning. Og selvfølgelig kom der lige en stor bølge som slog ind mod siden så vandet stod langt over dæmningen da vi kom forbi. Vi blev godt våde, men heldigvis tørrede det hurtig i det solrige vejr. Herefter gik turen videre ind mod centrum ad små hyggelige og smalle gader.

Søndag d. 19/9 sejlede vi fra Cadiz lidt efter kl. 10.00. Igen en dag for motor da vinden var meget svag. Efter ca. 2 timers sejlads kom der lige lidt delfiner forbi, heriblandt en mor med en unge. Denne gang lykkedes det for os at få taget billeder af dem. Man skal være meget hurtige på aftrækkeren for at fange dem på kamera.

Da vi rundede Trafalgar Fyrtårn kom vi ind i et område med mange strømsøer og mærkelige tidevandsbølger. Det så ud som om vandet kogte. Heldigvis var hverken vind og strøm særlig kraftig så vi kom let igennem området.

Målet for vores sejltur i dag var Ensenada de Bolonia hvor vi kastede anker ud vor en hyggelig strand med udsigt til et romersk amfibieteater og en kæmpe sandmile.

Mandag d. 20/9 lettede vi anker efter en lidt urolig nat. Der var en del dønninger og heldigvis ingen vind så vi havde sovet godt nok. Det var ikke så slemt som sidst vi lå for anker i dønninger. Igen en hel dag for motor. Midt på eftermiddagen ankom vi til Alcaidesa Marina som ligger lige før grænsen til Gibraltar. Det er den marina de fleste sejlere anløber når man skal besøge Gibraltar. Vi fik en fin plads. Fandt et supermarked ret tæt på marinaen hvor vi lige fik handlet lidt ind til aften.

Gibraltar kan nu skimtes ude i horisonten

Tirsdag d. 21/9 gik vi over grænsen til Gibraltar lige efter frokost. Det var en sjov oplevelse at gå over en landingsbane for at komme ind til Gibraltar by. Herefter gik vi lidt rundt på må og få for lige at få et overblik over hvor de forskellige seværdigheder lå. Heldigvis lå de fleste inden for gå afstand. Vejret var ikke det bedste så vi valgte ikke at gå op på toppen af Gibraltar klippen da udsigten ikke ville være den bedste. Det vil vi gøre når vejret klarer op sidst på ugen. Vi var også kommet til et land som ikke holder siesta, så alle butikker havde åbent men så lukker de tidligere på aftenen. Efter lidt gåen udenfor centrum fandt vi ud af at vi skulle gennem den store gamle bymur for at komme ind til den gamle del af byen. Sidst på eftermiddagen returnerede vi til båden.

Onsdag d. 22/9 valgte vi at gå ud til Europe Point som er den sydligste spids på Gibraltar. Det var en gåtur på ca. 4-5 km hver vej. Vi havde taget en sandwich med så vi kunne holde en frokostpause når vi kom frem. Det var lettere overskyet og lidt blæsende i vejret men perfekt til en gåtur af den længde. Denne gang måtte vi lige vente på grønt lys inden vi kunne gå over landingsbanen, da der lige var et fly som skulle lette inden vi kunne gå over.

Området syd for Gibraltarklippen er forholdsvis flad og har givet plads til en del seværdigheder såsom Europa Point Fyrtårn, Ibrahim-al-Ibrahim Mosque. Europa Pointfyrtårnet blev opført i 1838-1841. Det blev fuldautomatiseret i 1994 og kan ses 27 km væk. Ibrahi-al-Ibrahim Moskeen var en gave fra Kong Fahd af Saudi-Arabien og blev indviet i 1997.Udover moskeen indeholder komplekset også skole, bibliotek og foredragssal. Det er den enenste moske, der er opført med dette formål i Gibraltar, hvor der bor omkring 2000 muslimer. Et enormt byggeri. Da vejret ikke var det bedste fik vi ikke det bedste udsyn til Afrika som man ellers kan se tydelig når det er klart vejr.

Efter at have tilbragt et par timer i området valgte vi at gå en anden vej hjem hvor vi gik igennem et par tunneler inden vi kom tilbage til centrum. På vejen hjem kom vi lige forbi Trafalgar Kirkegård med nogle meget gamle gravsteder. Nogle går helt tilbage til Lord Nelsons tid under Slaget ved Trafalgar. Meget interessant.

Torsdag den 23/9 tog vi en afslapningsdag på båden hvor vi ikke lavede en disse, da vi var godt trætte i benene efter de sidste 2 dages megen gåen.

Fredag d. 24/9 regnede det om formiddagen så vi brugte tiden til at få vasket lidt tøj. Der er fine vaske faciliteter i havnen til en rimelig pris. Om eftermiddagen gik vi igen en tur over til Gibraltar. De kender os næsten ved grænsen. Vi tog ind på Gibraltar Distilleri hvor man gratis kunne få en smagsprøve på deres produkter. Vi endte med at købe en rom og en whisky. Aftensmaden var en gang Fish & Chips. Det måtte vi jo prøve nu vi var i England. Godt mætte gik vi retur til båden.

Lørdag d. 25/9 var vejret endelig klaret op og vejrudsigten sagde sol hele dagen så det var idag vi skulle op og udforske klippen. Vi købte en kombinationsbillet som gav adgang til kabelbanen op til toppen og til alle seværdighederne. Herefter var det bare med at komme igang med seværdighederne. På vej hen til Gibraltar Skywalk så vi nogle af de originale beboere på klippen, nemlig Gibraltar aberne. Efter et par billeder, de er meget fotogene gik turen videre til O’Hara’s Battery, St. Michael’s Cave, Spur Battery.

Ved O’Hara’s Battey havde vi et rigtig godt udsyn til Afrika. Nu var det tid til frokost, så vi fandt et sted hvor vi kunne indtage vores medbragte mad. Det var godt vi havde gjort det, for der var ikke meget åbent på grund af Covid-19 restriktioner.

O’Hara’s Battery med udsigt til Afrika:

Afrika kan ses ude i horisonten til venstre

St. Michael’s cave

Efter frokosten gik turen videre til Windsor Suspension Bridge, Apes Den. Ved Apes Den sprang en ung abe op på ryggen af Peter. Vi blev begge meget overraskede så jeg nåede desværre ikke at få et billede af det. Nu gik turen videre til Great Siege Tunnels, World War II Tunnels og tilsidst Moorish Castle. Tunnelerne var en rigtig spændende oplevelse. Herefter var vi godt trætte og begyndte at gå tilbage ned af bjerget. Vi havde kun købt en enkeltbillet med kabelbanen så vi skulle gå ned. Turen ned gik af en masse trapper men det var turen værd. Man kunne godt forstå vi var trætte da vi havde gået næste 18 km i løbet af dagen.

Windsor suspension Bridge

 

Great Siege Tunnels

World War II Tunnels

Moorish Castle

Søndag d. 26/9 var det afgang fra Alcaidesa. Det var også et farvel til Atlanterhavet og goddag til Middelhavet. Da vi rundede Europa Point kunne vi slukke for motoren og rulle genuaen ud. De 2 andre sejl var sat lige da vi havde forladt havnen. De næste 4 timer kunne vi nyde roen og udsigten mens vi sejlede op langs Spanien kyst op mod Estepona hvor vi ville kaste anker for natten inden turen går videre østpå mod Marbella. Sidst på eftermiddagen løjede vinden, som vanligt når vi er ude at sejle, så motoren blev startet igen og sejlene bjærget.

Mandag d. 27/9 gik turen videre til Marbella. Hele turen foregik for motor da der ingen vind var. Det var en rigtig flot kyststrækning vi kom forbi, og den bar tydelig præg af de mange skovbrande der har hærget området. Vi ankom til Marbella ved 14-tiden, men da kontoret var lukket for siesta måtte vi lige blive liggende ved ventekajen til de åbnede kl. 14.00. Da siestaen var overstået blev vi tjekket ind og fik anvist en plads i havnen.

Tirsdag d. 28/9 gik vi først hen til et par biludlejningsfirmaer for at leje en bil så vi kan køre en tur op til den gamle by Ronda. Desværre var det ikke muligt at leje en bil da samtlige var udlejet, så vi må finde en anden måde at komme til Ronda på, evt. med bus. Vi kom igennem en lille park hvor en lille pige hyggede sig blandt mange duer.

 

Herefter gik turen hen til Parque de la Alameda med en historisk fontæne. Her holdt vi lige en lille pause og nød roen og det fine springvand.

 

Nu var det tid til at gå en tur op i den gamle by i Marbella. Det er et område med meget smalle gader med en speciel vejbelægning bestående af røde fliser lagt i forskellige mønstre, Når man gik rundt i de smalle gader vidste man ikke hvad der ventede en om det næste hjørne. Noget som området – Andalusien – er kendt for, er malede urtepotter hængende på væggene af husene.

Onsdag d 29/9 ville vi med en bus kl. 10.30 til Ronda. Vi havde set på Google Maps at bussen kørte kl. 10.30 med ankomst kl. 12.00 og at man kunne komme retur kl. 16.30. Dette ville passe os fint, men da vi kom hen til busstationen, fik vi at vide at bussen gik kl. 09.30 og at den næste først gik kl. 16.00 om eftermiddagen. Det ville være for sent for os, da vi ikke ville have meget tid til at kigge på byen. Så vi gik tilbage til båden og blev enige om at sejle til Fuengirola i stedet for. Her kunne vi også komme med bussen til Ronda, så det vil være vores udflugt i morgen. Selve sejlturen tog ca. 3,5 time for motor, da der igen ingen vind var, og det lidt der var, var lige i mod. Fik anvist en plads i havnen ved ankomst. Herefter gik vi op til busstationen for at få afgangstiderne til Ronda og vi fik også købt billetterne, da billetkontoret ikke åbnede før bussen var kørt. Efter en lille tur rundt i byen gik vi retur til båden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *