6/6 – 12/6
Mandag blev en rigtig lang dag på kanalen. Hele 22 sluser var vi igennem. Det var godt at det var nedad vi skulle sluse, så der var ikke så meget arbejde med det. Hele dagen fulgtes vi med vores hollandske venner fra Fiore. I sluse nr. 11 fik vi at vide at de næste 5 sluser ville være åbne for os, og fordi det var 2. pinsedag ville sluserne allerede lukke kl. 16.30 istedet for kl. 18.00. Så vi havde lidt travlt hvis vi skulle nå frem til Chaumont inden lukke tid. Da vi kom frem til næste sluse var den ikke åben, og det var de næste heller ikke, så vi blev til betænklige om det vi havde fået at vide af VNF-manden var rigtig, så Carel ringende til VNF og fik at vide at sluserne først lukkede kl. 19.00. Det var dejligt, så kunne vi tage den lidt mere med ro, og nå frem til Chaumont i god tid inden kl. 19.00. Da vi kom frem til Port Maladieres, som havnen hedder i Chaumont, var der godt besat af både, men med lidt hjælp fra de andre både, blev der gjort plads til os begge. Her bliver vi lige et par dage, da vi trænger til at få vasket tøj og få handlet stort ind. Der ligger heldigvis et stort indkøbscenter lige i nærheden. Og her er der et drive-in vaskeri til rimelige penge, da vaskeriet nede ved havnen ikke er tilgængelig.
Tirsdag stod på tøjvask og indkøb, og derefter ind til byen for at se lidt på den. Byens store attraktion var en stor sten jernbaneviadukt. Den blev bygget på kun 15 måneder og er 50 m høj, 600 m lang og har en stigning på 6%. Et imponerende bygningværk. Eller var byen ikke noget særligt. Der var ikke så mange hyggelige pladser som vi har set i mange af de andre byer vi har været i, men pladsen omkring rådhuset var hyggeligt.
Onsdag startede med regnvejr og det fortsatte det meste af dagen, men det var heldigvis tørvejr da vi ankom til vores holdeplads for dagen. Da vi skulle til at lave kaffe/the til morgenmad begyndte vandpumpen at drille. Den ville ikke virke, ligesom den forrige vandpumpe. Peter fik kigget på den, og fik den til at virke så vi kunne få vand til morgenkaffen. Desværre stoppede den med at virke igen, så nu er den er lavet så den kun virker når vi tænder for den på el-panelet. Træls. Det gode ved dagen var at alle sluser virkede som de skulle pånær 1. Den blev betjent manuel da de var ved at fjerne grøde ved sluseporten. Der er kommet noget mere grøde i kanalen de sidste par dage, og det sætter sig i propellen, så vi lige må bakke lidt for at få det ud. Vi var også i gennem en lille tunnel på ca. 300m. Vi skulle næsten helt hen til åbningen før der blev grønt lys for os så vi kunne sejle igennem. Efter vores sluse nr. 14 i dag fandt vi et hyggeligt Halte Nautique for natten.
Torsdag morgen var der så koldt i kahytten da vi vågnede, kun ca. 14-15 grader, så vi måtte lige tænde for oliefyret for at få lidt varme mens vi fik morgenmad. Der var også regnvejr det meste af dagen idag så vi måtte have hele sejleruniformen på, dvs sejlertøjet og sejlerstøvlerne. Begge dele både for at holde varmen og for ikke at blive alt for våd. Dagen i dag var også første dag hvor der var travlhed på kanalen. Vi mødte nemlig hele 6 både som sejlede sydpå. Det betød heldigvis at sluserne var klar til os når vi kom derhen. Mange gange har vi måtte vente på at sluserne lukkede vandet ind i kammeret før vi kunne sejle derind. Alle sluser og broer virkede bare når vi kom hen til dem, men selvfølgelig skulle den næstsidste drille. Da vi var kommet ind i slusen ville den ikke tømme kammeret for vand, så vi blev nødt til at ringe til VNF, som sendte en mand hen for at hjælpe os. Det tog så bare lige ca. 40 min inden vi kunne sejle ud af slusen. Fandt et rigtig hyggelig Halte Nautique i en lille by – Chamouilly – hvor der både var en bager og en slagter. Her fik vi købt lidt brød og kød så vi nu kan klare os de næste par dage.
Fredag var sidste dag på Canal entre Champagne et Bourgogne. En stille og rolig dag i solskin hvilket også var tiltrængt efter 2 dage med regn. Alle sluser virkede som de skulle bortset fra at vi kludrede lidt med fortøjningerne. På den sidste strækning, ca. 30 km blev slusekamrene fyldt helt op til kanten så ens fendere var ikke til megen nytte. Det havde vi heldigvis hørt, så vi havde indkøbt noget kraftig vandslange som vi brugte som fendere sammen med de almindelige fendere. Det virkede helt fint. I den sidste sluse skulle vi nu aflevere fjernbetjeningen. Det var lidt omstændig, da betjeningsstængerne var i den ene side af slusen og der hvor man skulle aflevere fjernbetjeningen var på den anden side. Så Peter måtte gå hele vejen rundt om slusen, aflevere fjernbetjeningen i en kasse og så vente på at VNF verificerede den, inden han kunne gå tilbage og skubbe på stangen som betjener slusen. Men vi fik det gjort og vi kom igennem slusen. Vi var nu ankommet til Vitry-Le-Francois og ville have været inde i den lille havn, men der var desværre ikke vand nok, så det måtte vi opgive og sejle videre. Vi fortsatte op af den næste kanal – Canal Lateral a la Marne. Her var der en fin mole hvor vi lå helt alene, og så var det også tættere på indkøbsmuligheder, hvilket vi lige benyttede os af.
Lørdag fortsatte vi op ad Canal Lateral a la Marne. En kort tur ud af en meget lige kanal. Da den oprindelige flod Marne bugter sig meget, har man gravet en kanal ved siden af så sejladsen blev enklere. I dag skulle vi kun igennem 8 sluse i forhold til 33 vi var igennem de sidste 2 dage. Alle blev betjent ved at man skulle dreje en stang lidt før slusen, og så skubbe en stang opad når man var klar til at sluse. Vi valgte at holde i en lille hyggelig by – Châlon-en-Champagne. Her var der en lille havn hvor vi fik den sidste ledige plads.
Efter frokost gik vi en tur op i byen, hvor vi fandt ud at at vi var lige midt i champagnedistriktet. Der var mange steder hvor man kunne købe champagne. Vi fik også købt en enkelt flaske til nytårsaften, så må vi håbe at den smager. Inden vi gik retur til båden fik vi lige handlet ind, da der lå et supermarket lige midt i byen, ikke ret langt fra havnen.
Søndag blev en lang dag. 7 timer blev det til, hvor vi også sejlede ind på 3. kanal – Canal de l’Aisne a la Marne – efter Saône. Vi sluser nu opad, hvilket vil sige at der er lidt mere arbejde i sluserne. Sluserne her er også automatiske, og de første 8 var kædeforbundet, så når vi sejlede ud af den første, så var den næste klar når vi kom frem til den. Efter vi var i gennem de 8 sluser var vi kommet op til det højeste punkt på kanalen. Her skulle vi igennem endnu en tunnel, denne gang var den kun ca. 2.300m lang. På den anden side skulle vi nu sluse nedad igen. Vi mødte kun 2 både i dag, ellers er der kun os. Denne kanal har en fin dybde og der er næsten ingen grøde, så der er bare dejligt. Både på denne og den forrige kanal har der ikke været så fine holdepladser som vi så på Champagne et Bourgogne kanalen, men vi fandt en fin plads inde ved brinken, dog med kølen godt nede i mudderet. Det er helt ok, da det er nemt at komme fri igen. Nu skal resten af dagen nydes inden vi sejler ind til Reims i morgen. Der sker ikke så meget på disse kanaler, så der er ikke så meget at skrive om.